Een heerlijk weekje vakantie! - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Muriël Twisterling - WaarBenJij.nu Een heerlijk weekje vakantie! - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Muriël Twisterling - WaarBenJij.nu

Een heerlijk weekje vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Muriël

22 April 2015 | Gambia, Banjul

Vorige week vrijdag was het dan zover. Eindelijk kwamen papa, mama en Tess naar Gambia om mij op te zoeken en voor een heerlijk weekje vakantie. Om 12.00 zouden ze landen en stond ik met mijn delegatie klaar op het vliegveld om ze te ontvangen. Natuurlijk waren we er veel te vroeg, want wie wil er nou te laat zijn als je ouders aankomen?! Na een paar potjes te hebben gekaart, wat gedronken te hebben en in het restaurant met uitzicht op de landingsbaan gekeken te hebben hoe ze het vliegtuig uit kwamen wandelen, kwamen ze dan eindelijk door de deur in de aankomsthal. En wat was het fijn om ze weer te zien na 2 maanden! Na ze alle 3 uitgebreid geknuffeld en begroet te hebben, hebben we nog even wat gedronken met degene die met me mee waren naar het vliegveld om ze op te halen. Daarna was het tijd om naar het hotel te gaan. Buiten hebben we een taxi gezocht en na enige onderhandeling hadden we er een gevonden die ons wel wilde brengen. Helaas was de kofferbak wel te klein voor alle koffers, maar daar doen ze hier in Gambia niet moeilijk over. De koffers gaan gewoon in de kofferbak en blijven er gewoon een eind uitsteken. Voor haar eigen gemoedsrust heb ik mama pas bij aankomst in het hotel vertelt dat de koffers los uit de kofferbak staken en niet, zoals zij dacht, met een touw waren vastgebonden aan de auto. Na een aankomstdrankje en een praatje in het hotel was het tijd om naar ons appartement te gaan. Papa had namelijk, zonder dat hij het wist, een compleet appartement geboekt met 2 slaapkamers, 2 badkamers, een keukenblokje, een enorme bank en een groot terras. Na alles bekeken te hebben en ons geïnstalleerd te hebben was het tijd om de bikini aan te trekken en een lekkere duik te nemen in het zwembad en daarna te zonnen. Na het zonnen zijn we het strand opgewandeld en hebben we pootje gebaad in de zee. Ook wilden we nog even een paar boodschappen halen zoals flessen water en wat koekjes, maar de keuze was niet reuze in het winkeltje bij het hotel, dus zijn we naar de weg gewandeld en heb ik papa en mama maar direct laten zien hoe we met een taxi naar de supermarkt gaan. Toen iedereen bekomen was van de tocht naar de supermarkt en alle eerste indrukken hebben we lekker gegeten in het restaurant van het hotel.

De volgende dag was Tess helaas ziek, dus zijn we met zijn 3en gaan ontbijten. Dit ontbijt was heeerlijk na 2 maanden lang alleen maar tapalappa als ontbijt gegeten te hebben. In het hotel was er namelijk fruit en yoghurt en geroosterd brood en omelet, dus elke dag weer heb ik erg genoten van het ontbijt! ;) Na het ontbijt heb ik samen met papa over het strand gewandeld en zijn we naar Senegambia gelopen om een paar boodschappen te doen en om brood te kopen. Ik heb papa laten zien waar ik elke zondag heen ga om te zwemmen en te internetten. De rest van de dag hebben we lekker rustig aangedaan en gezwommen en gezond en de dag weer afgesloten met een lekker diner natuurlijk.

Zondag hebben we weer lekker rustig aangedaan. Gelukkig was Tess weer zo goed als beter en hebben we gezellig met zijn 4en kunnen ontbijten. Na het ontbijt zijn we naar Senegambia gegaan en heb ik mama en Tess ook kunnen laten zien waar ik elke zondag ben. De rest van de middag hebben we weer lekker gezwommen en aan het einde van de middag zijn we naar Cape Point geweest. Dit is de punt waar de rivier de Gambia uitkomt in de Atlantische Oceaan. Op dit punt zit een restaurant en een vijver met krokodillen. Elke dag om 17 uur worden hier de krokodillen gevoerd en hier wilden we natuurlijk wel bij zijn. Een medewerker van het restaurant liep met een emmer met vis naar de vijver toe en riep een bepaalde lokroep waar alle krokodillen direct op reageerden. Na het voeren van de krokodillen hebben we lekker gegeten op het terras en heeft papa zijn hart op kunnen halen met het fotograferen van vogels. Er zaten namelijk heel veel vogels bij het water, waaronder verschillende ijsvogels. Na het eten zijn we terug gegaan naar het hotel, waarbij de chauffeur van de taxi ons nog een rondrit gaf door de wijken richting het hotel. Hier hebben papa, mama en Tess de echte Gambiaanse wijken kunnen zien in plaats van alleen het toeristengedeelte. Dit was erg leuk om te zien. In het hotel teruggekomen hebben we wat gedronken op het terras bij het hotel, want er zou een muziekgroep komen optreden. De djembé’s en de danskleding werd tevoorschijn gehaald en een enorme groep van djembéspelers en dansers en danseressen kwam optreden. Dit was heel erg gaaf om te zien en het scheelde niet veel of we hadden mama bijna niet meer meegekregen naar ons appartement, zo mooi vond ze het om te zien! ;)

Op maandag zijn we naar Brikama geweest. Hier heb ik ze rondgeleid in het Health Centre en ze laten zien waar ik woon. Bij het Health Centre kwamen Wim en Ilona ook en heb ik iedereen kunnen laten zien waar ik werk en wat ik doe. Tess had voor ze naar Gambia kwam de hele Zeeman leeggekocht aan rompertjes en mutsjes en deze heeft ze uitgedeeld op de kraamafdeling. Ze had precies genoeg om elke baby te voorzien van iets en alle moeders vonden het erg leuk om een rompertje of een mutsje te krijgen. Ook heeft ze nog een paar baby’s mogen vasthouden omdat de moeders het zo leuk vonden dat ze iets kregen.
Bij ons huis heb ik natuurlijk laten zien hoe en waar ik woon en hebben ze goed rondgekeken. Ook hebben we samen brood gehaald bij het winkeltje waar ik altijd brood koop en hebben we in ons huis gegeten. Hierbij hebben ze een inkijkje gekregen in mijn leven hier! Ze vonden het wel primitief, maar niks niet tegenvallen en mama zei dat ze me met een gerust hart hier achter durfde te laten voor de komende 2 maanden. Toch fijn om te horen!!
Na het bezoek aan Brikama zijn we weer terug gegaan naar het hotel en hebben we weer lekker gezwommen om af te koelen, aangezien het in Brikama toch wel erg warm was.

Op dinsdag zijn we naar Lamin Lodge geweest. Dit is een plek aan de rivier en het was de bedoeling dat we met een bootje de mangroves in zouden gaan. Met het bootje zijn we ook een stuk de rivier op geweest, maar bij de mangroves aangekomen stond het water te laag om met de boot door de mangroves te gaan. Iedereen moest uitstappen en lopend zijn we de mangroves door geweest. In het begin een beetje wennen, omdat we tot onze knieën in het water stonden en niet wisten wat er ging gebeuren, maar achteraf gezien was het erg leuk en had het ook wel wat om lopend de mangroves door te gaan. Aan het einde van de mangroves zijn we het vaste land op gelopen en hebben we een rondleiding gekregen door de moestuinen en langs een compound van de mensen die in dat gebied wonen. Dit was erg leuk om te zien en we kregen heel erg veel uitleg van de gids die mee was en die overal wat over vertelde.

Op woensdagmorgen zijn we naar de Special School geweest. Dit is de projectplaats van Eric en Janine en dit is een school voor kinderen met een beperking. Tess en mama wilden hier erg graag heen en we waren welkom om even te komen kijken. Bij aankomst bij de school kwamen alle kinderen op ons afgerend, vlogen ons om de nek en wilden allemaal op de foto. Tess voelde zich direct helemaal thuis met alle kinderen die aan haar hingen en op haar kwijlden. Nadat alle kinderen op de foto waren geweest, ons hadden geknuffeld en weer enigszins tot rust waren gekomen, hebben we een rondleiding gekregen door de school en is er veel uitgelegd over de school en de manier van lesgeven.
Woensdagmiddag zijn we weer naar Brikama geweest. Eerst heb ik papa, mama en Tess de markt laten zien en laten zien waar ik altijd de boodschappen doe en overheen loop onderweg naar het Health Centre. Ze waren er erg van onder de indruk en vonden het vooral erg druk en een chaos. Na het marktbezoek hebben we een bezoek gebracht aan de familie van Mamadi. Hier werden we erg hartelijk ontvangen met de neefjes en nichtjes van Mamadi die ons om de nek vlogen en mochten we direct binnenkomen op de compound. Papa en mama wisten eerst even niet wat ze overkwam met al die gastvrijheid en de overweldigende ontvangst, maar vonden het wel erg leuk. Hier kregen we een lunch met rijst en vis en groente en papa, mama en Tess keken eerst een beetje afkeurend, maar nadat ze geproefd hadden vonden ze het erg lekker en bleef mama maar eten. Na de lunch heeft mama kleurboeken uitgedeeld aan de neefjes en nichtjes van Mamadi en de stickers die erbij in zaten vielen het meeste in de smaak. Elk hoofd werd helemaal volgeplakt en ze konden er geen genoeg van krijgen. We hebben een rondleiding gekregen over de compound en door het huis van Mamadi en papa, mama en Tess hebben kunnen zien hoe Mamadi woont en hoe een Gambiaans gezin leeft. Alle 3 vonden ze het heel erg leuk en hebben ze genoten van alle indrukken en de hartelijke ontvangst.
’s Avonds zijn Wim en Ilona naar ons hotel toegekomen om samen te kunnen eten. In het hotel was een Afrikaans buffet met live muziek en ons leek het wel leuk om dat een keer te proberen. Het was erg gezellig en leuk om met zijn allen te eten en het Afrikaanse eten smaakte erg goed.

Op donderdag zijn we met zijn 4en naar de Serrekunda market geweest. Dit is een hele grote markt en enorm druk. Overal waar je kijkt zie je kleedjes en kraampjes met verkopers en iedereen verkoopt hetzelfde. Hier zijn we overheen gelopen en hebben we rondgekeken. Daarna zijn we weer naar het hotel teruggegaan om wederom te zwemmen en te zonnen. ’s Avonds zijn we voor de laatste keer met zijn 4en uit eten geweest om de week goed af te sluiten.

Vrijdag hebben we lekker rustig aangedaan en genoten van de laatste dag samen. ’s Morgens hebben mama, Tess en ik een massage gehad in de massagesalon naast ons appartement. Tess en mama hebben een heerlijke massage gehad en kwamen helemaal ontspannen terug, maar mijn massage was alles behalve ontspannend. De masseuse was zo hardhandig dat ik meer het idee had dat ik bij de chiropractor lag die alles ging kraken. Achteraf konden we er erg om lachen, maar het deed best wel pijn. ’s Middags hebben we lekker geluncht en gezwommen in het hotel, waarna het tijd was om de koffers te gaan inpakken en voor de laatste keer lekker warm te gaan douchen. Aan het einde van de middag zijn we naar het vliegveld gereden en was het tijd om afscheid te nemen. Nadat papa, mama en Tess hadden ingecheckt was het dan toch echt tijd om afscheid te nemen en dit was niet makkelijk. We hebben zo’n leuke week gehad en dan is het moeilijk om weer voor lange tijd afscheid te moeten nemen, maar een lichtpuntje was toch nog dat ik inmiddels over de helft ben. Nog 7 weken te gaan en dan sta ik weer op Schiphol!

Het was echt een heerlijke week waarin ik optimaal genoten heb van het vakantie vieren, alles laten zien en natuurlijk van weer lekker met zijn 4en zijn! Ik ben heel erg blij dat ik heb kunnen laten zien hoe ik hier woon, leef en wat ik allemaal meemaak en zie. Deze week ga ik nooit vergeten en ik vind het fijn dat ik dit heb kunnen delen met papa, mama en Tess!!!

  • 22 April 2015 - 14:52

    Ina:

    Super dat je zo genoten hebt van je vakantieweek! Leuk om je verslagen te lezen! Zo leven we helemaal met je mee. Geniet nog van de 7 weken dat je daar bent. Ik kijk er naar uit om je ervaringen in levende lijve te horen! Dikke knuffel van ons

  • 22 April 2015 - 19:29

    Bernadette:

    Wat hebben jullie een mooie week gehad met elkaar!
    Aan de foto's te zien en uit je enthousiaste verhaal blijkt wel hoe jullie genoten hebben.
    Nog 7 weekjes aftellen en dan kan je hier heerlijk baden in de luxe die er daar beslist niet is!
    Succes met alles daar, en wij blijven genieten van je foto's en verhalen!
    groetjes

  • 22 April 2015 - 20:16

    Oma:

    Dank voor weer een vorstelijk verslag, alsof we erbij zijn geweest. Kan me goed voorstellen dat je dit je leven lang niet meer vergeet; ik denk trouwens de anderen ook niet. Die zeven weken die je nu nog
    moet, vliegen om, dat zal je zien. Vergeet de luxe van de afgelopen week en ga terug naar de eenvoud.
    Verheug je er maar op dat e.e.a. als je weer terug bent in de kortst mogelijke tijd weer heel normaal zal zijn. Wij zien je volgende verslag graag tegemoet, liefs,

    Oma

  • 22 April 2015 - 20:20

    Loes :

    Hoi Muriëlle Wat een mooie verslagen schrijf je toch steeds maar deze keer is het helemaal een mooi verslag geworden en kan je je voorstellen dat jullie een super week daar hebben gehad. Zo fijn dat ze straks precies weten waar je het over hebt als je met verhalen thuis komt. Nog een paar hele goeie weken daar en tot ziens

  • 22 April 2015 - 21:20

    Anja:

    Ha meissie, een prachtig verslag van een geweldige en bijzondere week! Wat hebben wij genoten, samen met onze eigen gids Mariatou! Xxx

  • 22 April 2015 - 21:33

    Opa:

    Lieve Muriël,
    Dank voor alweer het vijfde(!) verslag uit Gambia. Je hebt de vakantie week weer voortreffelijk verwoord, alsof we er bij waren! Leuk dat de anderen alles hebben gezien, beleefd en gegeten, dat geeft nog meer een indruk van het land en de bewoners. Zondag hebben we uitgebreid verslag gekregen met foto's etc. Hoop dat je nog een leuk uitstapje naar Senegal gaat maken!
    Hou je haaks en voorzichtig met onbekend voedsel.

    Opa

  • 22 April 2015 - 22:09

    Ria Ruiter:

    Ha Muriel,

    Leuk om je verhalen te lezen en wat bijzonder dat je ouders en Tess bij je op bezoek zijn geweest in Gambia.
    Zo'n week gaat natuurlijk erg snel voorbij, maar ik lees dat je over 7 weken weer voet op Nederlandse bodem zet.

    Afgelopen weekend hebben we met het orkest samen met de New Valley Singers ook 2 bijzondere Bevrijdings-
    concerten gehad. 2 x een volle zaal en ook zo geweldig om mee te maken. We hebben enkel leuke reacties gehad vanuit het publiek.

    Ik wens je uiteraard ook namens alle Advendo leden nog een paar geweldige weken!

    groetjes
    Ria

  • 23 April 2015 - 10:39

    Papa:

    Ha Moppie,

    Weer een mooi verhaal , nogmaals onze dank voor de prachtige rondleidingen en
    alle ervaringen. Wij hebben je met een gerust hart achter gelaten onder de hoede van
    Mamadi , bedank hem nogmaals namens ons voor de ontvangst maar ook voor de
    support die hij jullie geeft.
    Zien je snel weer in Nijverdal en veel plezier straks in Senegal (groet de groep)

    XX papa

  • 24 April 2015 - 20:35

    Gerlinde:

    Hoi Muriel,

    Wat schrijf je toch mooi over het bezoek van je ouders en Tess. Zo liefdevol! Jullie zijn vast een hecht gezin! En wat prachtig om dit met hen te kunnen delen. Het afscheid zal vast moeilijk geweest zijn. Maar zoals je schreef je zit alweer over de helft van je stage. Wat bijzonder dat je dit mag meemaken allemaal! Succes met de laatste weken!

    Lieve groet,

    Gerlinde

  • 26 April 2015 - 15:31

    Wim Van Der Sluis:

    Hoi Muriel,
    Ik ben vanmiddag, een dag voor koningsdag bij slecht weer achter de computer gekropen en heb ik eindelijk jouw verhalen zitten lezen.
    Muriel, als jij geen verpleegkundige zou worden dan weet ik wel wat jouw beroep zou worden. Vilgens mij ben jij een schrijfster pur sang. Wat schrijf jij leuke verhalen. Andere mensen die gereageerd hebben, zeggen ook, dat wanneer je jouw verhalen leest, het idee hebt, dat je het zo meemaakt.

    Ik wens je nog heel veel plezier en succes met je stage en we hopen dat je gezond weer terug mag komen op ons ADVENDO.

    Groetjes Wim van der Sluis

  • 26 April 2015 - 15:31

    Wim Van Der Sluis:

    Hoi Muriel,
    Ik ben vanmiddag, een dag voor koningsdag bij slecht weer achter de computer gekropen en heb ik eindelijk jouw verhalen zitten lezen.
    Muriel, als jij geen verpleegkundige zou worden dan weet ik wel wat jouw beroep zou worden. Volgens mij ben jij een schrijfster pur sang. Wat schrijf jij leuke verhalen. Andere mensen die gereageerd hebben, zeggen ook, dat wanneer je jouw verhalen leest, het idee hebt, dat je het zo meemaakt.

    Ik wens je nog heel veel plezier en succes met je stage en we hopen dat je gezond weer terug mag komen op ons ADVENDO.

    Groetjes Wim van der Sluis

  • 26 April 2015 - 15:31

    Wim Van Der Sluis:

    Hoi Muriel,
    Ik ben vanmiddag, een dag voor koningsdag bij slecht weer achter de computer gekropen en heb ik eindelijk jouw verhalen zitten lezen.
    Muriel, als jij geen verpleegkundige zou worden dan weet ik wel wat jouw beroep zou worden. Volgens mij ben jij een schrijfster pur sang. Wat schrijf jij leuke verhalen. Andere mensen die gereageerd hebben, zeggen ook, dat wanneer je jouw verhalen leest, het idee hebt, dat je het zo meemaakt.

    Ik wens je nog heel veel plezier en succes met je stage en we hopen dat je gezond weer terug mag komen op ons ADVENDO.

    Groetjes Wim van der Sluis

  • 26 April 2015 - 15:32

    Wim Van Der Sluis:

    Hoi Muriel,
    Ik ben vanmiddag, een dag voor koningsdag bij slecht weer achter de computer gekropen en heb ik eindelijk jouw verhalen zitten lezen.
    Muriel, als jij geen verpleegkundige zou worden dan weet ik wel wat jouw beroep zou worden. Volgens mij ben jij een schrijfster pur sang. Wat schrijf jij leuke verhalen. Andere mensen die gereageerd hebben, zeggen ook, dat wanneer je jouw verhalen leest, het idee hebt, dat je het zo meemaakt.

    Ik wens je nog heel veel plezier en succes met je stage en we hopen dat je gezond weer terug mag komen op ons ADVENDO.

    Groetjes Wim van der Sluis









































































































































Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

Muriël

Actief sinds 29 Jan. 2015
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 7764

Voorgaande reizen:

14 Februari 2015 - 10 Juni 2015

Stage Gambia 2015

Landen bezocht: