De eerste week in Gambia - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Muriël Twisterling - WaarBenJij.nu De eerste week in Gambia - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Muriël Twisterling - WaarBenJij.nu

De eerste week in Gambia

Blijf op de hoogte en volg Muriël

24 Februari 2015 | Nederland, Nijverdal

De eerste week in Gambia zit erop! Een week met heel veel indrukken, stemmingswisselingen, cultuurverschillen, hitte, Gambiaans eten en nog veel meer. Aangezien ik heel erg veel te vertellen heb en dit veel te lang is voor één reisverslag, ga ik er maar direct 2 uploaden. Het eerste verslag gaat over de reis en de aankomst in Gambia en het tweede verslag over de introductieweek.

Op zaterdagmorgen hadden we om 8.00 uur afgesproken bij het meetingpoint op Schiphol. Toen we er allemaal waren was het tijd om de koffers in te checken. Bij de incheckbalie aangekomen was het even spannend hoeveel ik bij moest betalen voor de koffer. Ik mocht namelijk maar 23 kg ruimbagage meenemen en ik had 27 kg. Gelukkig deed de mw. achter de balie hier helemaal niet moeilijk over en kon mijn koffer zonder bijbetalen mee in het vliegtuig. Hierna was het tijd voor het moeilijke moment van afscheid nemen bij de douane. Papa, mama en Tess waren mee om mij uit te zwaaien en na de nodige tranen was het dan toch echt tijd om door de douane te gaan.

Na enige vertraging was het tijd om de lucht in te gaan en 2 uur later weer te landen in Barcelona. Hier hadden we een overstap van maar liefst 7 uur, maar deze tijd vloog voorbij en voor we het wisten konden we weer het vliegtuig in met dit keer de eindbestemming Banjul. In het vliegtuig konden we direct kennismaken met de Gambiaanse cultuur aangezien alle Gambianen in het vliegtuig aan één stuk door lopen en met iedereen een praatje maakten.

In Banjul aangekomen was mijn eerste reactie toen ik uit het vliegtuig stapte; ‘wat stinkt het hier en wat is het hier warm’. In de hal van het vliegveld aangekomen moesten we eerst onze handen desinfecteren en werd onze temperatuur gemeten om te kijken of we ebola hadden. Gelukkig waren we allemaal veilig en kwam de volgende uitdaging; een briefje invullen voor een visum. Iedereen moet dit doen bij binnenkomst en het was een heel gepuzzel wat er op moest komen, maar uiteindelijk is het helemaal goed gekomen en kregen we een prachtige stempel in ons paspoort. Bij de bagageband kwamen de koffers al heel snel, maar is het de gewoonte dat de bagageband gewoon stopt als alle koffers erop liggen. Dit betekende dat ik de hele hal door moest om mijn koffer aan het einde van de band op te halen, maar gelukkig had ook mijn koffer de overstap overleeft en is die heelhuids aangekomen in Gambia. Na nog een laatste controle van de koffer bij de douane was het tijd om naar de aankomsthal te gaan. Hier stond Metsje op ons te wachten samen met een paar Gambianen. Metsje is een docent van windesheim die om het half jaar in Gambia woont en ons Nederlandse contactpersoon is in Gambia en ons overal mee wil helpen. De Gambianen die zij mee had genomen pakten onze koffers en namen die mee naar de uitgang, maar liepen allemaal een andere kant op, waardoor wij niet meer wisten wie we nou moesten vertrouwen en waar we heen moesten. Uiteindelijk is het goed gekomen en bleek de meneer die onze koffers meenam een leraar van het Gambia College te zijn die ons de hele introductieweek heeft begeleid. Bij de college aangekomen hebben we een kort welkomstwoord gekregen, waarna het tijd was om naar onze eigen compound te gaan. Dit is een klein ‘wijkje’ omheind door een grote muur en een hoog hek. Hier staan 6 huizen op met in het midden een pleintje waar ik samen met Nymphe, Angeline, Anouk en Hilda een huisje mag bewonen de komende 4 maand. Ons huisje is lekker back to basic met een koude douche met een ministraaltje, een wc die we met een emmer water moeten doorspoelen, een tuinset in de woonkamer, een koelkast en matrassen in de bedden die gelijkwaardig zijn aan een hangmat. Prima huisje, maar zoals je kunt lezen zijn er niet veel voorzieningen. Koken moeten we bijvoorbeeld met de hele groep samen in het andere huisje doen. Maar dit gaat helemaal goedkomen de komende maanden!